Wat is het verschil tussen lokaal en nationaal adverteren?



Om beter op de markt te komen is het bijna onvermijdelijk om niet te adverteren. Je kunt dit op verschillende manieren doen, bijvoorbeeld via Social media. Maar dit kunnen ook billboards zijn, flyers, noem maar op. Je hebt hierbij ook nog twee verschillende categorieën, namelijk lokaal en nationaal adverteren. Hieronder zullen we vertellen wat het verschil is tussen lokaal en nationaal adverteren en de voor- en nadelen van beide. 

Het verschil tussen lokaal en nationaal adverteren

Je kunt lokaal zien als iets meer dicht bij huis, je kies een specifieke locatie, meestal in de buurt van je bedrijf. Dit kan een stad, regio of gemeenschap zijn. Meestal is het doel van lokale acties om de naamsbekendheid te vergroten. Nationaal adverteren is juist gericht op het bereiken van een zo groot mogelijke doelgroep in heel het land. Dit kun je doen door middel van bijvoorbeeld buitenreclame, die het bedrijf JCDecaux - De nummer één in buitenreclame en stadsmeubilair aanbiedt.

Bereik en doelgroep

Wanneer je afhankelijk bent van lokale doelgroepen, dan kan het verstandig zijn om te kiezen voor lokaal adverteren. Als je dicht in de buurt je bedrijf hebt zitten, zullen deze klanten namelijk sneller overgehaald worden om langs te komen als dat de klant ver moet reizen voor jouw bedrijf. Als je een wat groter bedrijf bent, dan is nationaal adverteren meestal verstandiger. Hiermee bereik je namelijk een grotere markt. 

Kosten en budget

Het grootste verschil zijn de kosten van nationaal en lokaal adverteren. Omdat lokaal maar op één plek is, is het een stuk goedkoper dan nationaal adverteren. Ook heb je voor lokaal adverteren minder media-uitingen nodig dan als je dit nationaal doet. Ook heeft nationaal adverteren meer soorten mediakanalen nodig, wat het ook weer duurder maakt. 

Effectiviteit en concurrentie

Wanneer je veel concurentie in de buurt van je bedrijf hebt, dan is het verstandig om te focussen op lokaal adverteren. Hiermee kan je kijken wat de concurrent waar de klanten nu naar toe gaan niet hebben, of wat jij als bedrijf beter doet dan de concurrent om ze over te halen om naar jouw bedrijf over te stappen. Wanneer je een uniek product of dienst hebt die je duidelijk kan onderscheiden van de anderen, dan is nationaal adverteren een strategische zet. 

 

Om beter op de markt te komen moet je gebruik maken van adverteren. Dit kan zowel lokaal als nationaal. Lokaal is meer in de buurt en richt zich op één gebied. Nationaal adverteren is juist in meerdere gebieden. Met nationaal adverteren bereik je een bredere doelgroep, maar het is wel duurder dan lokaal adverteren. Beide zijn op hun eigen manier effectief.