Geadresseerde reclame: hoe werkt het en hoe kom ik er vanaf?

direct mail

Na een lange werkdag kom je thuis. Op de deurmat ligt een stapel post. Je loopt richting de bank en scant ondertussen snel het stapeltje: reclamefolders, het lievelingsmagazine van je dochter, een brief van de gemeente en een opvallende envelop met jouw naam erop.

Het is in eerste instantie niet duidelijk wie de afzender is, maar daar kom je snel genoeg achter. De brief van de gemeente kan namelijk wel even wachten: de mysterieuze envelop gaat als eerst open!

Tot je teleurstelling is het een aanbieding van een energiemaatschappij. Hoewel het kaartje er mooi uit ziet, gaat het toch direct in de papierbak.

Krijg jij de laatste tijd steeds meer van dit soort post? En vraag je je af hoe bedrijven in hemelsnaam aan je adres en naam komen? Lees dan snel verder, want wij leggen het kort en bondig uit.

Geadresseerde reclame
De mysterieuze envelop is een voorbeeld van direct mailing, ook wel bekend als geadresseerde reclame. Veel bedrijven willen (toekomstige) klanten op een persoonlijke wijze benaderen. Dit doen ze door een mailing te versturen. Er wordt expres gekozen voor een mailing via de post, omdat dit net iets persoonlijker en opvallender is dan een e-mail.

Bovendien hebben bedrijven veel meer mogelijkheden met direct mailing. Marketeers doen er dan ook alles aan om ervoor te zorgen dat je de brief, het kaartje of de flyer leest. Je hebt vast weleens post ontvangen met felle kleuren, afwijkende formaten, foto’s of een klein cadeautje.

Tip
Vind je geadresseerde reclame stiekem erg vervelend en wil je dit liever niet meer ontvangen? Dan biedt de gratis Postfilter van het Nationaal Postregister de oplossing. Hiermee kun je voorkomen dat organisaties die je niet kent, direct mails naar jouw adres sturen. Organisaties waar je bijvoorbeeld klant bent (geweest), mogen dit wel blijven doen. Je kunt ze echter, door middel van een brief, vragen om hiermee te stoppen.